سرگرمیگوناگون

تئوری های توطئه پوکر آنلاین: آیا بازی های آنلاین دستکاری می شوند؟

تئوری های توطئه پوکر آنلاین: آیا بازی های آنلاین دستکاری می شوند؟

پوکر بازی مبتنی بر مهارت است که شانس هم نقش کوچکی در آن ایفا می کند. به همین دلیل، بسیاری از بازیکنان آنلاین، تئوری های توطئه متعددی را در مورد نسخه های آنلاین پوکر مطرح کرده اند. اگر به یکی از انجمن های پوکر مراجعه کنید، در گفتگوهای اعضا از این دست صحبت ها زیاد می خوانید که: «بازی دستکاری شده» یا «من بعد از کَش اوت، دیگر نتوانستم برنده شوم.» در مورد این تئوری ها مانند سایر تئوری های توطئه، همیشه دلایل قانع کننده ای وجود دارد. با این حال، تئوری های توطئه متعددی هم هستند که تنها باید نادیده شان بگیریم. بیایید نگاهی به چند مورد از تئوری های توطئه مرتبط به پوکر آنلاین بیاندازیم.

نفرین کَش اوت

نفرین کَش اوت

یکی از رایج ترین و البته مضحک ترین تئوری های توطئه پوکر که در چت باکس سایت ها و انجمن های پوکر به آن بر می خورید «نفرین کَش اوت» است. بر اساس این نظریه، بازیکنی که مقداری از پول خود را از سایت پوکر آنلاین برداشت کند، در بازگشت مجدد به سایت باخت های پیاپی بسیار بدی می آورد. بر اساس این نظریه، وقتی که بازیکنی کَش اوت می کند، حساب کاربری او علامت گذاری می شود تا بعدا باخت های بدی بیاورد.

اما چه انگیزه ای پشت این قانون عجیب است؟ به عقیده مبدعان این تئوری، انگیزه سایت های پوکر این است که شما را به دلیل کَش اوتی که انجام داده اید، به سختی تنبیه کنند. انگیزه دوم هم اینکه سایت های پوکر، از کش اوت بازیکن تنفر دارند. چرا که توزیع پول بین بازیکنان، به سایت های پوکر این امکان را می دهد تا از طریق «ریک (Rake)» مبلغی را دریافت کنند. همانطور که می دانید، کازینوها و سایت های پوکر، مستقیما از بازیکنان پولی را دریافت نمی کنند، بلکه مبلغی به عنوان کمیسیون از هر پات دریافت می کنند که معمولا بین ۲،۵ تا ۱۰ درصد است. حال، هر چقدر که پول بیشتری وارد پات شود، ریک سایت های پوکر نیز بیشتری می شود.

بازیکنان بعد از کَش اوت اعتماد به نفس بالایی دارند و حتی فکر باخت هم به ذهنشان خطور نمی کند. از این جهت، وقتی که می بازند، باخت خود را گردن نفرین کَش اوت می گذارند

چنانچه متوجه شدید، ممکن است که منطق عجیبی پشت این نوع استدلال بازیکنان پوکر آنلاین باشد. با این حال، باید بگوییم که نفریت کَش اوت به آن صورت که اکثر علاقه مندان به این تئوری های توطئه فکر می کنند،‌ واقعیت خارجی ندارد.

پوکر بازی نوسانات یا همان «واریانس» است. معمولا بازیکنان پس از اینکه چند برد پیاپی به دست آوردند، کَش اوت می کنند. یعنی بازیکنان پس از اینکه می بینند، پول کافی در حساب کاربری شان جمع شده، تصمیم می گیرند، پول خود را برداشت کنند. تا اینجای کار مشکلی نیست. اما وقتی که دوباره وارد سایت شده و دوباره شروع به بازی می کنند، اعتماد به نفس بالایی دارند و تصور می کنند که مهارتشان در پوکر بسیار خوب است. در این وضعیت، حتی فکر باخت هم به ذهنشان خطور نمی کند. از این جهت، وقتی که می بازند، باخت خود را گردن نفرین کَش اوت می گذارند. اوضاع وقتی بدتر می شود که بازیکنی با اعتماد به نفس بالا که قبلا کش اوت خوبی داشته، تصمیم می گیرد که این بار شانس خود را در بازی استَک بالاتر امتحان کند. ولی غافل از اینکه، در چنین بازی هایی بازیکنانی قوی تر، منتظر طعمه هایی مثل او هستند تا جیبشان را خالی کنند!

باخت بد

«باخت بد (Bad Beat)» در پوکر زمانی است که بعد از فلاپ برای شما یک دست قوی می خورد. ولی با وجود دست مانستری که دارید، حریف با یک دست تکمیل نشده ضعیف تر، شرط شما را کال می کند و در نهایت با خوش شانسی محض در تِرن یا ریور دستش را تکمیل کرده و شما را می برد. به دلیل اینکه در پوکر همیشه کمی شانس دخیل است، چنین اتفاقاتی چه در بازی های لایو و چه آنلاین، به دفعات رخ می دهد. ولی همین اتفاقات باعث می شود که ذهن برخی بازیکنان ضعیف به تئوری توطئه منحرف شود.

استدلال این است که سایت های پوکر با دستکاری و تقلب، می خواهد مطمئن شوند که بازیکنان ضعیف به سرعت به بازیکنان بهتر نمی بازند. چرا که هر چقدر یک بازیکن بد در بازی بیشتر دوام بیاورد، پول بیشتری وارد پات می کند و در نتیجه، سایت ها هم می توانند ریک بیشتری به دست بیاورند. بر طبق این نظریه توطئه، به همین دلیل جلسات بازی بازیکنان بد به وسیله سایت های پوکر تعمدا طولانی تر می شود. مسئله ای که در نهایت منجر به باخت های بد بازیکنان قوی تر می شود.

این اتفاقات تصادفی باعث می شود که ذهن برخی بازیکنان ضعیف به تئوری توطئه منحرف شود

ولی باید بگوییم که باخت بد جزئی از پوکر است. باید دقت کنید که بازیکنان پوکر آنلاین، به ویژه کسانی که در بازی های میکرو لیمیت بازی می کنند، معمولا بازیکنانی ضعیف، تدافعی و شل هستند. وقتی که کیفیت کلی بازی بسیار شل باشد، بازیکنان به مراتب بیش از حد لازم بازی می کنند. در این حالت، شرایطی پیش می آید که به یک بازیکن بد با خوش شانسی، کارت های خوب می خورد و می تواند بازیکنان بهتر را ببرد. حتی در مراحل پایانی سری مسابقات جهانی پوکر و تورنمنت های مهم دیگر هم باخت های بد رقم می خورد. علاوه بر این، پوکر آنلاین با سرعتی بسیار سریعتر از پوکر لایو بازی می شود. بنابراین اینکه شاهد باخت های بد بیشتری در پوکر آنلاین هستیم، دلیل کاملا منطقی دارد.

فلاپ های اکشن

فلاپ های اکشن

این یک تئوری دیگر هم به ریک مربوط است اینکه سایت های پوکر، عمدا فلاپ هایی را پخش می کنند که به چندین دست کمک کرده و پات بزرگ تر شود در نتیجه ریکی که سایت دریافت می کند هم بالاتر می رود. این تئوری توطئه را هم می توانیم با کلیت شل بازی های آنلاین به ویژه مبالغ پایین توضیح دهیم. با وجود بازیکنان زیادی که فلاپ را می بینند، طبیعتا مواردی وجود دارد که فلاپ به چندین دست کمک می کند. در مقایسه با بازی های لایو، در پوکر آنلاین، پات بزرگتر شده و بازیکنان بیشتری هم تمایل پیدا می کنند با دست های ضعیف به بازی ادامه دهند. با این حال، این مورد را می توانیم با در نظر گرفتن پخش تصادفی کارت ها بهتر توضیح دهیم.

الگوریتم تولید اعداد تصادفی

الگوریتم تولید اعداد تصادفی، ستون اصلی هر سایت پوکر آنلاینی است. درک نحوه عملکرد این الگوریتم ها می تواند به توضیح منطقی هر کدام از تئوری های توطئه ای که تاکنون در این مقاله خوانده اید کمک کند. هدف الگوریتم تولید اعداد تصادفی، این است که تا جای ممکن توزیع کارت ها بدون هیچ قاعده خاصی و به صورت کاملا غیرقابل پیش بینی انجام گیرد.

با این حال، باید بدانید که کامپیوتر نمی تواند به تنهایی یک عدد واقعا تصادفی را تولید کند. بلکه به یک عامل خارجی غیرقابل پیش بینی برای توزیع شبه تصادفی کارت ها احتیاج دارد. سایت های پوکر روش های مختلفی برای تولید یک مولد اعداد شبه تصادفی دارند که متکی به فرآیندهای فیزیکی و غیرقابل پیش بینی است.

این در ذات انسان است که باخت ها یا بد بیاری های خود را گردن دیگران بیاندازد

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که سایت های پوکر، حتی گاهی از آنچه واقعا برای ایجاد اعداد شبه تصادفی و غیرقابل پیش بینی لازم است هم فراتر می روند تا بتوانند از رخنه هکرها در سیستم خود جلوگیری کنند.

جالب است بدانید، علاقه مندان به تئوری های توطئه با این بحث موافق اند، اما تاکید دارند که سایت های پوکر، به نوعی مولدهای اعداد تصادفی را تغییر می دهند تا مطابق میل خودشان اعداد خاصی تولید کنند. با این حال، باید بگوییم که هر گونه تلاشی برای به وجود آوردن مجموعه قوانین یا اعمال برخی تصمیم ها به آن، می تواند موجب تخریب مولد شده و معمولا تشخیص یک مولد اعداد تصادفی ناکارآمد برای هر کاربری راحت است.

همچنین فراموش نکنید که بازیکنان آنلاین با وجود نرم افزارهای مختلف، تاریخچه ای متشکل از صدها هزار دست را ذخیره کرده اند. این تاریخچه دست ها معمولا در انجمن های گفتگوی پوکر دست به دست می شود. به این جهت، قطعا اگر رخنه یا تبانی در سایت های پوکر وجود داشته باشد، به راحتی علنی می شود.

آیا بازی های آنلاین دستکاری شده اند؟

خیر، بازی های پوکر آنلاین دستکاری شده نیستند. تئوری های توطئه تقلب و دستکاری سایت های پوکر، مدت هاست که از طریق تالارها و انجمن های پوکر به کاربران و بازیکنان آنلاین القا می شوند. ولی به خاطر داشته باشید، این در ذات انسان است که باخت ها یا بد بیاری های خود را گردن دیگران بیاندازد. چون معمولا این کار از پذیرفتن شکست یا ضعف شخصی بسیار بسیار دشوارتر است. بازیکنانی که همچنان نسبت به دستکاری و تقلب در سایت های پوکر تأکید دارند، همان بازیکنانی هستند که به دشواری مسئولیت باخت های خود را گردن می گیرند. این بازیکنان به جای بالا بردن دانش خود و کسب تجربه، همیشه فرض را بر این می گذارند که همه برای شکست آنان دست به دست هم داده اند! نظر شما چیست؟ اینطور نیست!

دیدگاهتان را بنویسید