دسته‌بندی نشدهویدیو های آموزشی پوکر

آموزش پوکر رَز (Razz)

آموزش پوکر رَز (Razz)

در این پست به آموزش پوکر رَز (Razz) می‌پردازیم.

«رَز (Razz)» بازی ساده ای است که هدف آن ساخت پایین ترین دست ممکن است. فرمت بازی رَز، شبیه به «سون کارد اِستاد (Seven Card Stud)» یا اِستاد هفت کارته است، اما در رَز، تنها پایین ترین دست برنده می شود. اگر با اِستاد هفت کارته آشنایی دارید، باید بگوییم که رَز اساسا همان اِستاد هفت کارته منتهی به صورت وارونه است.

آموزش پوکر رَز (Razz)
آموزش پوکر رَز (Razz)

🔹قوانین پوکر رَز

در اینجا به صورت مختصر قوانین بازی پوکر رَز را ذکر می کنیم:

  • بازیکنان از پایین ترین ۵ کارت خود برای ساختن دست استفاده می کنند
  • هیچ معیار ارزیابی برای دست های پایین وجود ندارد
  • «فلاش (Flush)» و «استریت (Straight)» در این بازی ارزشی ندارند
  • آس از ضعیف ترین کارت ها به حساب می آید

بر اساس این قوانین، بهترین دست در بازی رَز، آس، دو، سه، چهار و پنج است که به آن دست «ویل (Wheel)» گفته می شود. همانطور که ملاحظه می کنید، این دست در واقع در سایر سبک های پوکر، یک دست استریت به حساب می آید. اما در رَز، چیزی به عنوان استریت و فلاش نداریم، بلکه تنها رده بندی کارت ها به حساب می آید.

🔹روش شرط بندی در رَز

بازی رَز معمولا به صورت ۸ نفره بازی می شود و از آنجایی که یک بازی اِستاد به حساب می آید، شرط بندی در آن به صورت «فیسکد-لیمیت (Fixed-Limit)» انجام می گیرد. شرط بندی در رَز تقریبا با اِستاد هفت کارته یکسان است. فرض ما بر این است که با بازی اِستاد هفت کارته آشنایی دارید (در غیر این صورت به سایر مطالب ما مراجعه کنید)، بنابراین در ادامه، تفاوت های این دو بازی را ذکر می کنیم.

در اینجا نمونه ای از بازی رَز به همراه «آنته ها (Ante)» را ملاحظه می کنید.

آموزش پوکر رَز (Razz)
آموزش پوکر رَز (Razz)

رَز با اِستاد هفت کارته، ۲ تفاوت دارد. در اِستاد، ضعیف ترین کارت، کسی که بازی را شروع می کند یا «برینگ-این (Bring In)» را مشخص می کند. ولی در رَز،‌ بالاترین کارت است که باید بازی را شروع کند و اولین شرط را ببندند. تفاوت دوم هم این است که بازیکنی با کم ترین دست (برینگ-این)، در تمام دورهای شرط بندی، باید اول شرط بندی کند. همانطور که گفتیم، رَز، همان اِستاد هفت کارته وارونه است.

🔹 نمایش کارت ها (Showdown) در رَز

در اینجا دو دست در مرحله نمایش کارت های رَز را نشان می دهیم. به نظر شما، کدام یک از این دست ها برنده می شود؟

دست A

دست A

دست B

دست B

دست A می تواند با  ♠8♣6♠4♥2♥Aیک «۸ لو (8 Low)» به وجود بیاورد. دست B هم می تواند یک ۷ لو را با  ♠7♠6♠5♦4♥3 بسازد. همانطور که ملاحظه کردید، این کارت ها یک دست استریت را می سازند، اما چنانچه قبلا هم گفتیم، استریت و فلاش در رَز به حساب نمی آيد. در مثالی که گفتیم، دست B برنده می شود.

آموزش پوکر رَز (Razz)
آموزش پوکر رَز (Razz)

🔹 استراتژی های رَز

به مانند اِستاد، ارزش کارت های رَز بر اساس کارت های لایو (کارت های نمایان) مشخص می شود. به این ترتیب، ارزش دست شما بر اساس کارت های رو شده قوی تر و ضعیف تر مشخص می شود. مشخصا تلاش شما این است که با ۳ کارت پایین شروع کنید و اوت های خود را در کارت های لایو حریف مشاهده نکنید. همچنین این سبب می شود تا احتمال داشتن کارت های مشابه در دست بازیکن حریف کاهش پیدا کرده و اوت های بازیکن حریف هم کم شود. بهترین دست شروع در رَز، ۳ کارت است که نباید از عدد بالاتر باشند. در بازی پوکر رَز بسیار ساده است که بفهمید از حریف خود جلوتر هستید یا عقب تر. همچنین چنانچه شما کارت های نمایان کوچکی داشته باشید، کال کردن برای بازیکن حریف دشوار می شود.

در پوکر رَز هم مانند سایر فرمت های پوکر، می توان با آشنایی با سبک بازی حریف و تطبیق با آن برنده شد. با این حال، بسیاری از بازیکنان چندان توجهی به این ویژگی بازی ندارند و بیشتر توجه خود را معطوف کارت های خودشان می کنند. و چنانچه دست های آغازین این بازیکنان های باشد، با دلهره و استرس بازی را ادامه می دهند. و البته چنانچه کارت های خوب اِستاد هفت کارته مانند پاکت-کینگ و کویین را دریافت می کنند، کم کم از بازی رَز متنفر می شوند!

اما باید به یاد داشته باشید، نه تنها در رَز که در تمام سبک های بازی پوکر، باید کاملا از احساساتی شدن خودداری کنید. بازی رَز قدمت طولانی دارد، اما با محبوبیت بازی های ترکیبی مانند «اسب (H.O.R.S.E)» که ترکیبی از پنج بازی پوکر است، به محبوبیت بسیار بالایی رسیده است. روشی برای یادگیری بازی رَز، بهتر از این نیست که تنها آن را بازی کرده و کسب تجربه کنید.

🔹سوالات مربوط به پوکر رَز

۱. هیچ معیاری برای مشخص کردن دست لو در رَز وجود ندارد، صحیح است یا اشتباه؟

الف) صحیح

ب) اشتباه

۲. کارت آس، از کارت های قوی در رَز است. صحیح است یا اشتباه؟

الف) صحیح

ب) اشتباه

۳. فلاش و استریت هیچ ارزشی ندارند. صحیح است یا اشتباه؟

الف) صحیح

ب) اشتباه

۴. کدام یک بهترین دست ممکن در رَز است؟

الف) A-2-3-4-5

ب) 2-3-4-5-6

ج) 2-3-4-5-7

۵. کدام ساختار شرط بندی در رَز به کار می رود؟

الف) فیسکد-لیمیت

ب) پات-لیمیت

ج) نو-لیمیت

۶. کارت های ـــ نمایان باید اولین حرکت یا برینگ-این را انجام دهند.

الف) های

ب) لو

۷. در «استریت (Street)» چهارم و تمام دورهای شرط بندی بعدی، بازیکنی با دست ــــ نمایان، حرکت اول را انجام می دهد.

الف) های

ب) لو

۸. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

۸. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

الف) دست A

ب) دست B

۹. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

۹. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

الف) دست A

ب) دست B

ج) تقسیم پات

۱۰. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

۱۰. کدام یک از این دو دست در نمایش کارت ها برنده می شود؟

الف) دست A

ب) دست B

ج) تقسیم پات

دیدگاهتان را بنویسید